Anmälan av klagomål
Om du vill anmäla ett klagomål gällande utbildningen på en förskola eller skola gäller följande:
Kontakta i första hand förskolan/skolan
Kontakta mentor, förskollärare/lärare eller annan personal vid berörd skola eller förskola.
Kontakta i andra hand rektor
Om personalen på aktuell skola inte kan lösa problemet, eller om du fortfarande inte är nöjd, kontaktar du förskolans eller skolans rektor.
Kontakta i tredje hand skolchef
Om klagomålet gäller rektor eller om du fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till skolchef för respektive verksamhetsområde, som ansvarar för att ärendet utreds av handläggare.
Kontakta skolchef via e-post: bun.diarium@tanum.se alternativt tfn 0525-180 00.
Kontakta i fjärde hand Barn och utbildningsnämnden
Om problemet inte åtgärdas av rektor, eller om du upplever att du inte får någon konstruktiv dialog med verksamheten ska du vända dig till Barn- och utbildningsnämnden.
Om du vill göra en klagomålsanmälan vill vi att du registrerar ditt ärende i e-tjänsten.
Vad händer efter att du lämnat ditt klagomål?
- Klagomålet diarieförs
- Mottagningsbekräftelse skickas från förvaltningen
- Ärendet utreds i första hand av respektive rektor på förskolan/skolan som klagomålet gäller
- Gäller klagomålet rektor för förskolan/skolan ansvarar skolchef för att ärendet utreds av handläggare
- Gäller ärendet huvudmannens övergripande ansvar utreds ärendet av förvaltningschef
- Vid konstaterad brist upprättas en handlingsplan för åtgärder
- Den som handlägger ärendet skickar ett svar till den som lämnat in klagomålet med resultatet av genomförd utredning
- Ärendet ska hanteras så snart som möjligt, men senast inom två veckor från dagen klagomålet ankom ska återkoppling lämnas
- Alla klagomål utreds men om du väljer att vara anonym finns ingen möjlighet att lämna återkoppling.
De personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen.
Mer information om vad detta innebär för dig hittar du på kommunens hemsida,
Tillgänglig som PDF